Vrijdag onthulde Der
Spiegel dat er geheime afspraken zijn gemaakt tussen de grote duitse
automerken, VW, Audi, Porsche, BMW en Mercedes. Daarmee breidt dieselgate zich
verder uit; er lijkt ook sprake te zijn van kartelvorming.
Het is het aloude verhaal van bestuurders die denken dat ze
onaantastbaar zijn.
Wie te lang teveel macht heeft gaat zich vanzelf als maffia
gedragen.
Het is overigens ook ingewikkeld.
Ik sprak iemand die in de raad van bestuur van een heel
groot bedrijf zit. Hij zei: ‘Bijna alle mensen in mijn omgeving zeggen ja en
amen tegen me. Vrijwel niemand durft me tegen te spreken. Voor je het weet ga
je denken dat je altijd gelijk hebt.’
Duitse auto’s zijn populair omdat
ze zo degelijk en betrouwbaar zijn.
Alles wat uit Duitsland komt wordt gezien als degelijk en
betrouwbaar. Ook al is dat de laatste jaren aantoonbaar niet waar: denk aan
Dieselgate, maar ook aan de Deutsche bank die tot over zijn oren in de
Liboraffaire zit en net voor 66 miljoen euro moest schikken. Denk ook aan
Hoeness, de president van Bayern Munchen die vanwege belastingontduiking 3,5
jaar in de cel zat, maar inmiddels weer doodleuk president is. Denk ook aan het
onderzoek naar corruptie bij de toekenning van het WK voetbal aan Duitsland in 2006.
Duitsland is het Italie van Noord Europa aan het worden.
Het maakt de consument niets uit.
De verkoop van Volkswagens is in 2016, het jaar na het
uitbreken van het dieselschandaal, niet gedaald, maar juist gestegen.
De verontwaardiging van de consument wordt met de mond
beleden niet met daden.
Precies hetzelfde zag je tijdens de bankencrisis: mensen
verweten bankiers hebzucht, terwijl ze zelf hun spaargeld voor een half procentje meer op een vaag
Ijslands bankje zetten.
Ik vind dat iedereen die na 2015 een nieuwe Volkswagen heeft
gekocht zijn mond moet houden over het milieu.
Net zoals mensen die vlees eten niet verontwaardigd moeten
doen over de jacht.
Net zoals mensen die fan zijn van Real Madrid niet moeten
zeuren over corruptie.
Net zoals mensen die kleren bij de Primark kopen niet
moeilijk moeten doen over kinderarbeid.
Als wordt bewezen wat Der Spiegel beweert, dan zullen er
strafzaken volgen en grote boetes worden uitgedeeld. Maar ik verwacht niet dat een
van die bedrijven zal omvallen. Ten eerste omdat de Duitse regering dat niet
laat gebeuren en ten tweede omdat consumenten, wij dus, het helemaal geen punt
vinden dat er geschoemeld wordt.
Wij willen brood, spelen en degelijke auto’s.